انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

لایه‌های ژئوتکستایل نوعی پوشش پلیمری است که در جهت تحکیم و تسلیح کننده خاک برای انجام فعالیت‌های عمرانی به کار می‌روند. ساختار و عملکرد چندگانه‌ی آن سبب شده است تا این محصول به پارچه‌ای باکیفیت بالا تبدیل شود و جای خود را در پروژه‌های عمرانی پیدا کند. یکی از عملکردهایی که لایه‌های ژئوتکستایل دارند ساختار نفوذ پذیری آن است که در پروژه‌های عمرانی که اغلب با آب درگیر هستند بسیار حائز اهمیت هستند.

همچنین لایه‌های ژئوتکستایل به زمین پارچه، پارچه ساختمانی، فیلتر پارچه‌ای، پارچه مصنوعی و … معروف هستند. این مواد از الیاف پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون ساخته می‌شوند. ترکیب این مواد باعث به وجود آمدن خواص و ویژگی‌هایی همچون جذب آب، آبگذری، تحمل فشار و ضربات، جذب خوب قیر و از همه مهم‌تر فیلتراسیون می‌شوند. لایه‌های ژئوتکستایل در دو نوع منسوج و بافته شده یا غیر منسوج و بافته نشده تولید می‌شوند.

ژئوتکستایل به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد در اکثر کشورها محبوب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به ویژگی‌های این ماده اشاره کنیم می‌توانیم به اجرای بسیار سریع و راحت، وزن کم و مقاومت بالا، پایداری طولانی مدت و یکنواختی که در ساختشان دارند اشاره کرد. همچنین استفاده از لایه‌های ژئوتکستایل در اکثر مواقع هزینه‌ای بسیار پایین‌تر، نسبت به روش‌ها و مواد مشابه دارند. چراکه بکار گیری این محصول باعث افزایش طول عمر سازه‌ی مورد نظر می‌شود، از هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌کاهد و از بروز مشکلات زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

در ادامه به برخی از کاربردهای این ماده‌ی جذاب می‌پردازیم و برتری آن را بیان می‌کنیم.

2 Geotextile 1024x576 - انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

زهکش و فیلتر ژئوتکستایل چه نقشی دارد؟

یکی از نیازهایی که سال‌ها برای سازه‌های ژئوتکنیکی مطرح است، نیاز به زهکشی است. ژئوتکستایل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش به عنوان پرکاربردترین محصول در سیستم‌های زهکشی سازه‌های عمرانی شناخته شده است. وجود منافذ بسیار ریز در این محصولات سبب می‌شوند تا ضمن عبور آب، ذرات خاک فیلتر شوند و از عبور آن‌ها جلوگیری کنند و باعث آب شستگی شوند در نتیجه این محصولات به عنوان فیلتر در سیستم‌های زهکشی سدهای خاکی، راه‌ها و راه آهن، دیوارهای حائل و … استفاده شوند.

3 Geotextile 1024x576 - انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

 ژئوتکستایل در راه سازی

ژئوتکستایل در راه سازی نقش جداکننده دارد به این معنا که استفاده از این محصول سبب می‌شود تا ذرات درشت از ذرات ریز دانه جدا شوند و همچنین در  جدا سازی بستر نامرغوب از مصالح روسازی در احداث جاده کاربرد دارد و این عملکرد امری رایج است. ژئوتکستایل در جاده سازی بسیار اهمیت دارد چراکه از اختلاط مصالح ریز در داخل مصالح درشت، از به هدر رفتن مصالح ریز دانه و همچنین از کاهش مقاومتی مصالح درشت دانه جلوگیری می‌کند.

در نتیجه استفاده از این ماده سبب می‌شود تا مصالح مورد نیاز کاهش و عمر مفید راه‌ها افزایش یابد و همچنین در زیرسازی خط آهن و باند فرودگاه می‌توان از نقش جداسازی آن بهره برد.

4 Geotextile 1024x576 - انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

فرسایش خاک را با همراهی لایه‌های ژئوتکستایل کنترل کنید

فرسایش خاک می‌تواند اثرات منفی بر روی اقتصاد، اجتماع و  مسائل زیست محیطی در پی داشته باشد. در نتیجه به کمک ژئوتکستایل می‌توانیم فرسایش خاک را کنترل کنیم. عملکرد این محصول در این میان به گونه‌ای است که سبب می‌شود سطح خاک را از نیروی کششی وارد شده در اثر آب، باد و بارندگی حفظ کرده و مانع از فرار خاک می‌شود. این محصول به دلیل موفقیت آمیز بودنش در این امر به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات در جهت کنترل فرسایش در پروژه‌های عمرانی تبدیل شده است.

فرسایش خاک یکی از مسائل مهم زیست محیطی و البته فرایندی پیچیده است که در سراسر دنیا رخ می‌دهد و می‌تواند انواع زمین‌ها را مانند زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد.

5 Geotextile 1024x576 - انواع لایه‌های ژئوتکستایل و کاربرد آن‌ها

از لایه‌های ژئوتکستایل در سدسازی کمک بگیرید

لایه‌های ژئوتکستایل به دلیل عملکردهای متفاوتی که دارد در ساخت سدهای زیادی در سراسر دنیا استفاده شده‌اند. در سدهای خاکی، قسمت‌های بالایی سد به دلیل برخورد امواج آب و همچنین در قسمت‌های پایینی سد که امکان فرسایش در اثر بارندگی را دارند از لایه‌های ژئوتکستایل به عنوان لایه پوششی استفاده می‌کنند تا اجازه‌ی فرسایش به ذرات خاک موجود در بدنه‌ی سد را ندهند. همچنین به عنوان فیلتر نیز در سیستم زهکشی عمودی بدنه‌ی سد از این ماده استفاده می‌شود.

این ماده جذاب ویژگی‌های متعددی دارند که استفاده از آن خالی از لطف نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
سلام اگه سوالی دارید با زدن روی شروع گفتگو و اتصال به واتساپ میتونید به راحتی از ما بپرسید