الیاف بتنی برتر، الیاف پلی پروپیلن

الیاف بتنی برتر، الیاف پلی پروپیلن

با توجه به توسعه و پیشرفت در صنعت ساخت بتن، مواد ویژه و همچنین روش‌هایی در جهت افزایش مقاومت بتن به دست‌ آمده‌است. از آنجا که هرچه مقاومت فشاری در بتن افزایش پیدا کند، بتن ترد‌تر و شکننده‌تر می‌شود و همچنین مقاومت کششی نسبت به مقاومت فشاری در بتن افزایش نمی‌یابد. در نتیجه برای حل این مشکل استفاده از الیاف در بتن‌ها ضروری است.

الیاف بتنی در واقع نوعی بتن کامپوزیت است که استفاده از این الیاف در بتن به تقویت مقاومت کششی و فشاری آن کمک می‌کند.

استفاده از الیاف بتنی سبب یکپارچگی و پیوستگی بتن می‌شود که این امر باعث می‌شود تا بتوانیم از بتن به عنوان ماده‌ای شکل‌ پذیر در جهت تولید سطوح انحنادار کمک بگیریم. همچنین الیاف بتنی از قابلیت جذب انرژی بالایی برخوردار هستند و تحت ضربه به راحتی از هم نمی‌پاشند.

به طور کلی می‌توان عملکرد الیاف را در بتن به این صورت شرح داد که الیاف سنگدانه‌ها را در بتن در برمی‌گیرند و از جدا شدن سنگدانه‌های درشت بتن که به دلیل لرزاندن و نیروی‌ جاذبه‌ی زمین امکان دارد از هم جدا شوند، جلوگیری می‌کند. این امر سبب می‌شود تا مخلوطی یکنواخت از بتن و الیاف تهیه شود که در هنگام گیرش اجازه‌ی انتقال آهسته‌ی آب به سطح را  ‌دهد و در نتیجه ترک خوردگی در بتن کاهش می‌یابد.

Termeh 2 1024x576 - الیاف بتنی برتر، الیاف پلی پروپیلن

مزایای بتن با الیاف نسبت به بتن بدون الیاف

بتن‌های با الیاف نسبت به بتن‌های بدون الیاف مقاوت بالایی در مقابل سایش، تنش‌ها، خستگی‌ها و ضربه دارند. همچنین قابلیت کششی و ظرفیت زیادی در تغییر شکل دارند.

Termeh 3 1024x576 - الیاف بتنی برتر، الیاف پلی پروپیلن

از الیاف بتنی در کجاها می‌توان استفاده کرد؟

از الیاف بنتی در ساخت بتن‌های حجیم و پرمقاومت مانند سد، تونل، پل، نیروگاه‌ها، صنعت کفش، مخازن آب، باند‌های فرودگاه، ساخت قطعات پیش ساختمانی و… قابل استفاده هستند.

به طور کلی الیاف بتنی انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط می‌توان در اندازه‌‌های متفاوت و اشکال مختلف آن را طراحی و تهیه کرد. مانند الیاف شیشه‌ای، الیاف فولادی، الیاف پلی پروپیلن و …

در بین الیاف بتنی، می‌توان گفت الیاف بتنی پلی پروپیلن جز بهترین، پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین الیاف بتنی است چرا که این دسته از الیاف بتنی مزایای زیادی دارد که می‌توان به ویژگی‌هایی همچون مقاومت زیاد آن‌ها در مقابل مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی و باکتری‌ها اشاره کرد. به عنوان مثال در مصارف ساختمانی و صنعت نساجی استفاده می‌شوند و در این صنایع از انواع دیگر الیاف‌ها طرفداران بیشتری دارد. الیاف پلی پروپیلن در جهت مسطح نمودن انواع بتن‌ها و مخلوط‌های سیمانی برای جلوگیری از ترک خوردگی و کنترل آن استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد‌های این دسته از الیاف بنتی می‌توان به استفاده‌ی آنها در ملات‌های گچی، پوشش های دیواری و رنگ‌های نیمه جامد در تزئیتنات ساختمانی اشاره کرد.

Termeh 4 1024x576 - الیاف بتنی برتر، الیاف پلی پروپیلن

تولید و ویژگی‌های الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد اما ممکن است که ریشه‌ای در طبیعت داشته باشد اما به طور کلی این نوع الیاف، نوعی الیاف مصنوعی است که با روش‌های خاص به صورت مصنوعی تولید می‌شود. الیاف مصنوعی دیگر مانند سلولز و استات نیز وجود دارد که پلی پروپیلن بهترین آن‌هاست.

اگر با جزئیات بیشتری بخواهیم به تولید این الیاف نگاه کنیم، الیاف پلی پروپیلن از طریق پلیمریزاسیون  پروپیلن به صورت یک پلیمر خطی تهیه می‌شوند که به اختصار به الیاف ‌PP  و یا الیاف پ پ نیز معروف هستند.

این دسته از الیاف به علت ویژگی‌هایی که دارد در موارد فراوان و صنعت‌های متفاوت استفاده می‌شوند. به عنوان مثال در صنعت کچ‌کاری با تولید الیاف مات پلی ‌پروپیلن با دنیر پایین برای جلوگیری از ریزش گچ درکچ‌کاری استفاده می‌شود.

همچنین سنگ‌های مصنوعی که از جذابیت ویژه‌ای برخوردار هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند از ترکیب مجدد سنگ‌ها با سیمان و ترکیبات پلیمری و الیاف پلی‌پروپیلن تولید می‌شوند.

از دیگر کاربردهای الیاف پلی پروپیلن می‌توانیم به استفاده‌ی آن در بتن اشاره کنیم. به عنوان مثال استفاده از پلی پروپیلن به عنوان الیاف بتنی باعث جلوگیری از حذف و ترک مش‌بندی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این الیاف دارد این است که در هر زمان می‌توان آن‌ را به الیاف بتنی اضافه کرد.

 در نهایت این الیاف باید در شرایط خاصی نگهداری شود به عنوان مثال باید در دمای ۱۰ درجه تا ۳۰ درجه نگهداری شود و باید به دور از تابش نور خورشید باشد. بنابراین سعی کنید تا این الیاف را از جایی مطمئن تهیه و خریداری کنید که ما به شما ترمه کارپت را پیشنهاد می‌کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
1
سلام اگه سوالی دارید با زدن روی شروع گفتگو و اتصال به واتساپ میتونید به راحتی از ما بپرسید